Worldwide Readership Symposium 1997 Session 2.1

THE POLITICS AND ECONOMICS OF READERSHIP
RESEARCH - A Media Planner’s Perspective

Andrew Green, Zenith Media Asia

Introduction

As time goes on, technologies are constantly evolving, improving the way we live and work. For 30 years computer processing
power has doubled every four years, as the machines themselves have got smaller and smaller. Digital technology has allowed up
10 ten television channels to occupy the bandwidth previously used by a singlc analogue channel - with perfect picture and sound
quality. And the internet has revolutionised our ability to search for information.

As with engineering, but perhaps to a less dramatic degree, media research methodologies have developed and improved. Since
the earliest readership surveys in the 1930s and television audience measurcment surveys in the 1950s there is no doubt that
techniques have been refined and in some cases revolutionised.

Progress - whether technological or, in the research context, methodological - is driven by brains and money, and usually
perfected through continuous experimentation and testing of ideas.

The art and science of readership research was benchmarked at the first Worldwide Readership Symposium in 1981 where Harry
Henry, never a man to give praise where it is not due, called it “as complete a compendium of the present state of the art
throughout the world as could be looked for...”. Since then the brains here and there present have continued to experiment and to
improve our knowledge of how to better develop trustworthy measures for planning and buying some US$133 billion worth of
print advertising expenditure (1)} This has also been true in other media.

Television audiences in more than forty countries are now measured using peoplemeters which, with all their problems, are
considered vastly more accurate than their write-in diary predessessors. This technique was only introduced in the early 1980s.

Readership measurement has embraced many rather more subtle changes over the years, although there is less consensus on
which of these changes have been for the better. For example, the continuing debate between thru-the-book and recent reading
measures has remained unresolved in theory, but has been far and away won in practice by the latter technique.

Filtering readers via various forms of screening has been experimented with. Many surveys now adopt a standard twelve month
screener across all titles surveyed, generally allowing more titles to be asked about without overly disadvantaging any individual
publication types.

Vast numbers of other experiments on question order, respondent stimuli, question wording and so on have all improved our
knowledge on how different approaches to survey design can dramatically affect the answers given to survey questions. Even if
agreement has yet to be reached on a “perfect” measurement, at least we know more than we ever did about how ror to do it and
what the impact of adopting certain approaches will be.

There have also been developments in the execution, as well as in the design of surveys.

For example, one problem that has worsened as time has gone on is that of response rates. This is particularly true of face-to-face
interviewing, which has become more and more difficult as people have barricaded themselves into “gated” communities from
California 10 Manila or placed security guards in the reception areas of appartment complexes in Hong Kong, Singapore and New
York. People are also more wary of strangers knocking on their front doors.

In a recent pilot for an upscale media survey in Hong Kong and Taipei, for example, interviewers were either faced with the
problem of not being able to get past the front gate or, if they did, were usually rudely turned away by people who answered the
door, The net results were response rates of 4% in Hong Kong and 1% in Taipei.

The solution in this case was that the research company involved recommended that face-to-face interviewing simply couldn’t be
used and that the telephone was preferable for reaching the type of upscale respondents the survey was designed to measure.

Another research company carrying out a survey aimed at upscale respondents piloted a whole host of different techniques for
improving response rates without actually dropping their preferred face-to-face methodology. These involved such measures as
extending the period allowed for call-backs and increasing the number of times a respondent was called on (around half of “non
response” is simply due to the respondent being out at the time of interview).

Every time there has been a significant - or sometimes even a minor - change in the design of a particular survey, results have, of
course, been affected.

13



Session 2.1 Worldwide Readership Symposium 1997

As Harry Henry pointed out in his introduction to one of the sets of papers to these symposia: “relatively minor differences in the
research data can have major effects on the management decisions which follow from the use of such data...A deviation (of two or
three percentage points) in readership research, however, can totally change the shape of press advertising schedules, and affect
not only the profitability but even the viability of individual titles. Thus publishers may well say to researchers, as the frogs did to
the boys in Aesop's fable, *what is sport to you is death to us’."(2)

It is the contention of this paper that methodological changes have been driven far more by the economics and politics of the
advertising business than they have been by advances in our knowledge of how to better seek the “truth™ from our research. By
economics | mean simple commercial imperatives. By politics I refer to the primacy of national or primary sponser interests over
the pursuit of the “truth” or methodological development. There is a remarkable correlation between the satisfactoriness of the
results as far as individual media owners are concerned and the thrust of their “methodological” comment.

While much of this is obvious and well-known, it is rarely addressed publicly or clearly due to these very forces.

The two key players in media research are the research companies - who eam their living from carrying out surveys - and the
media owners, who both largely fund them, and earn rheir living from the results of the surveys. In the end, however, it is
advertisers who are paying the bills and it is they and their partners, the media planners and buyers, who have the purest
objectives for the research that is used. We want the truth.

The following case studies show examples of four ways in which these economic and political forces have influenced
methodological change around the world - in both television and print audience measurement:

In delaying the introduction of improved techniques;

In irying to thwart the roll-out of new methods that have already been introduced in a market through
financial pressure;

In encouraging new research advances to be implemented;

In denigrating existing research techniques publicly.

We then look at the case of regional readership research in Asia as an example, not only of these last two points, but as an
example of how a substantial research budget was raised from disparate sources and could have been spent very well on moving
the whole art and science of pan-regional media measurement forward; in fact, on “communicating research data to enhance the
value of print - and other regional - media” - to quote the conference theme. But instead, due to the economic and political forces
described, we have lost an important opportunity once again 10 move our art forward.

Case Studies: Methodological Changes

1978 (Hong Kong): Television reach & frequency caiculation. In the late 1970s television audiences in Hong Kong were tracked
using a household diary by AGB. The dominant channel at the time, TVB, had for many years blocked attempts by the research
company to introduce a reach & frequency model. They felt that such 2 model would allow their competitor, ATV, to make a far
better case to media planners by selling on reach. Traditionally, channel selection had been made on simple market share or cost
per GRP-type arguments, giving TVB a substantial lead in the market.

Thus methodological progress was for many years blocked by the economic imperatives of the research company’s lead sponsor.

1993 (Taiwan and Malaysia): Peoplemeters. In 1993/94 local research company SRG introduced peoplemeter measurement
services into Taiwan (1993) and Malaysia (1994). In both cases the systems replaced long-established diary measurement
systems.

As is common with such a changeover, measured audiences in prime time, especiatly for the largest channels, showed a
significant decline on the results the diary had previously been indicating. This is because the meter requires no recall of past
viewing, unlike the diary. People tend to remember only their more regular viewing habits, which has the effect of boosting
reported audiences to larger channels and prime time periods while under-reporting less regular viewing to smaller channels and
at other times of day.

The net effect was not at all pleasing to the main television channels in either market, who responded by refusing o pay for the
new services. To this day, despite a demonstrably better methedology, both services are running at a loss versus the investment
put in by the research company, putting into doubt their long-term viability.

There are many other issues involved in both these markets; however the overall observation can be made that those whose vested
interests are at odds with methodological progress will block it if they can.

1984 (UK): The Extended Media List. Both buyers and sellers of print needed to measure more titles than had previously been
thought practical. Publications not included on the National Readership Survey (which contained details on just 120 titles) found
that media planners would often not even consider their inclusion on a candidate media list. It was much simpler when there was
a “number” for each title and far too complicated to estimate readership for other titles or to justify their inclusion to clients.

14



Worldwide Readership Symposium 1997 Session 2.1

The introduction of the EMS methodology enabled interviewers to ask about large numbers of titles (200 or so) by grouping
similar publications onto cards and rejecting/accepting large numbers of them quickly.

The new methodology. essentially driven by this economic imperative, also allowed other problem areas to be addressed such as
title confusion - the classic example at the time was of two similar sounding monthly magazines, Homes and Gardens and House
& Garden which, when shown seperately as mastheads to respondents, were easily confused. Differences in circulation between
the two titles were not in any way mirrored in the readership results until the grouped titles technique was introduced.

Another innovation was the introduction of a common twelve month screener for all titles, reducing another element of probable
confusion 1o the respondent.

This was one of the best-managed radical changes in readership measurement methodology that we know of and has been well
described elsewhere (3). A key reason for this success was the way in which media research surveys are managed in the UK,
something we will come onto later.

1997 (Hong Kong): The Media Index. In the April 1997 release of Hong Kong’s national readership survey, the Media Index,
first launched in 1971, it was reported that the average issue readership of one of the territory’s leading daily chinese-language
newspapers, the Oriental Daily News, had hit 1.68 million adults. This was close to the figures reported for the newspaper over
the previous two years.

The difference this time was that a new title, Apple Daily, which had launched at the end of 1995, had now caught up. From a
first reported readership total of 1.3 million readers in January 1996, Apple Daily’s penetration had risen to 1.65 million.

Being but one of many agency and publisher subscribers to the survey, ODN could not simply withdraw their financial support in
the way television stations in Taiwan and Malaysia have been able to, and thus threaten the economic viability of the study.
Instead the newspaper chose to vilify SRG and its management publically through its own columns. Naturally, much of the
criticism was couched in methodological terms.

In an Open Letter published on 27th June 1997 the newspaper said (italics added):

“SRG Research Services (“SRG"), the only research company in Hong Kong specialising in the conduct of
regular readership surveys covering most local newspapers and magazines, has been conducting such surveys
without the authorisation of some of its target publications and, in the view of Oriental Press Group, these have
been lacking in transparency and independent scruriny. It further allows its subscribers to publish such
controversial survey results without the consent of non-subscribers and also deprives them of their legitimate
right to challenge the same. Such publicity not only adversely affects the non-subscribers concerned, but also
hinders the public from access 10 accurate information concerning readership. This also creates doubt as to the
quality of such survey results.

In view of SRG’s dominant position in conducting readership surveys and in order to pursue fair, open and
unbiased surveying methods, and to make these results more accountable to advertisers and readers, Oriental
Press Group hereby propose to SRG that an independent audit institution acceptable to both Oriental Press
Group and SRG be zppointed to examine the methods adopted and the guality of the surveys undertaken by
SRG.

Oriental Press Group will fully respect and raise no objection to the findings of such an independent audit
institution.

Oriental Press Group believes that SRG, being a reputable and professional research company, will be pleased
to accept our request which will no doubt be in the public interest and prove condusive to freedom of
information.”

A little over a week previously, the newspaper had published a detailed methodological critique of the Media Index in its own
inimitable style. As a background, the study uses personal interviewing of 8,000+ adults (9+), adopts the recent reading approach

covering 80 titles. It achieved a net adult response rate of 40% in its most recent survey.

Amongst the highlights of the critique (which could technically be applied to any of the many surveys using this technique
worldwide):

*_..SRG Media Index...still adheres to its own imperfect ways, adopting a stubborn and closed attitude and operates with a method
full of deficiencies. It is effectively insulting the intelligence of the public.”

«__.(one is) forced to become a reader as soon as (one) ‘peeps’ (at a newspaper)”
“‘That is wrong. That is not the number of readers; it is a survey of the number of peepers,” said Dr Leung Kun-Kwok {Assistant

Professor of Applied Social Sciences at Hong Kong City Polytechnic University) SRG cannot turn from its responsibility of
misleading the public by exaggerating the number of readers with the peepers.”

15



Session 2.1 Worldwide Readership Symposium 1997

“Apart from the laughable idea of measuring peepers, the SRG sampling method and sample size itself are questionable. These
two elements determine the accuracy of the survey...”if we divide the whole year sample size of 9,000 by 12 months, we are left
with around 700 interviews per month. 700 is a bit unconvincing if we are talking about the whole of Hong Kong,’ said Dr Leung
Kun-Kwok.”

Asian Profiles

Between 1976 and 1994 seven surveys have been conducted under the Asian Profiles (AP) banner designed to measure “the
media exposure, use of key products and services, and socic-economic character of the upper-class inhabitants residing in seven
principal cities of Asia through in-depth, personal interviews.” The survey has evolved over the last twenty years in many ways.
But each time a new set of results is released one common theme has been the variety of “methodological” criticism that has been
levelled at the survey.

The survey is funded in the main by a smail group of international publishers who act as sponsors, underwriting the survey. Time,
Newsweek International and the Readers Digest have all sponsored the survey since AP2 in 1979. Others, such as the Far East
Economic Review (AP3-AP5) and the Economis: (AP7) have been occasional sponsors but have always purchased the survey. Up
until AP7, agencies could only access the survey via one of the sponsors.

The first survey in 1976 which was conducted on behalf of Newsweek International was a pioneer in its field and was politely,
though critically received by other publishers in the region. Notable was Charles Stolbach, general business director of the Asian
Wall Streer Journal (not covered in the survey) who commented that “Asian Profiles is a well done and well esiablished
survey...Asian Profiles is a benchmark in advanced research techniques in Asia and Newsweek should be commended for their
efforts.” (4)

Focusing on these key publishers (who also publish Asiaweek, Fortune and the Wall Street Journal) and excluding changes
introduced between AP1 and AP2 when the study was launched on a syndicated basis, the story has been mostly good for all of
them. As Asia has grown in economic importance and maturity so too have the circulations and readership of all these titles.

AP’s weakness, as far as many publishers are concerned is that it is measuring a universe broad enough to please all the sponsors;
thus it doesn’t always please individual titles whose strength and emphasis may be different.

A good example was AP3, released in 1982. All the key regional titles showed good growth. The Far East Economic Review,
however, felt that it should have performed better. The mere 45% growth in total readership across seven of the eight cities
{which out-performed other international titles) would have been even higher had the survey focused on a more upscale, high
income group (where the magazine’s penetration was much higher).

The publisher of FEER, one Charles Stolbach, launched a blistering attack on the survey’s shoricomings at a London seminar
convened in November 1982. He felt that the management filters were wrongly defined, that the upscale part of the sample was
too low in several cities and that not enough product data was collected. “Error upon error,” he said, “was perpetuated from study
to study.”

As a late sponsor, FEER had not been able to directly influence the design of the survey - which was largely the same as its
predesessor. He summed up as one would expect: “I, as a publisher in that part of the world, owe it to people like you to ensure
that the best type of research is available.”

Another sponsor, the Readers’ Digest begged 1o differ: “He is behaving like a disgruntled publisher whose book did not come up
as good as it could.” Newsweek Inzernational’s Mary Chiu commented later that “I” ve seen from the millions of runs we’ve done
thal you can trust AP3 as a reliable source.” (5) The story went on and on but needs no further elaboration here. (6)

When AP4 was released, a number of less elite sub-groups of the population were excluded from the sample. The net effect was
that around the top 9% of men in the region were represented rather than the top 11% as for AP2 and AP3. Boosters were also
employed for the senior management group where required. Basic design and questionnaire were unchanged.

Everybody’s readership numbers again grew and all - including the FEER - were happy again. Most observers would agree that
the methodological advances of AP4 were good ones. But perhaps the reason they were introduced was Mr Stolbach’s comment
that “there is no way in the world that FEER will participate in AP4 if is conducted along the same lines (as AP3).”

The AP3 arguments were echoed when AP7 was released in 1994. Particulaly vocal was a regional monthly title, Asia Inc as well
as, once again, the FEER. FEER was the only one of the key seven international titles to show a decline in readership that year
versus AP6. The publisher stated that “the only thing worse than no survey is a flawed survey.” The publisher of Asia Inc
demanded that SRG “rectify” their error in under-reporting their readership (by 50% according to their own estimate). The
Economist, rather more quietly, concured with these criticisms.

The history of Asian Profiles seems to suggest that, if progress is to be made, it is better that important publications suffer

readership declines. Qtherwise, why would they speak out? There was in fact much to commend in AP7 including a much
improved response rate across most cities. The net effect might have been very substantial progress towards building a research

16



Worldwide Readership Symposium 1997 Session 2.1

product that fitted very nicely with the needs of advertisers and media planners and buyers - uitimately, if not directly. the
paymasters for all media research and the key users.

The Ideal Media Survey

It is easy to define what we would all like to see as planners and buyers of media space in Asia. Much of the infrastructure already
exists and little in the way of new money not already earmarked for research in the region would be needed.

Better geographical coverage. AP covers just seven capital cities
Muiti-media questions - eg. “yesterday™ and “past week” exposure to key television and radio channels. This is, of course, not
something that publisher-sponsors are keen on

s Better coverage of the elite, with due regard to the problem of “sedimentation™ of the top echelons (ie. only reaching the
bottom part of the top segment)
Over-sampling of cable/satellite households to obtain sufficient sample to analyse regional television
Access to raw data for agency software applications

Is any of this realistic? Today in Asia a number of surveys are being published, are in the field or are on the drawing board. For
example:

e The Media Index. This multi-media survey is carried out by AC Nielsen SRG covering the adult population in 12 countries
with a total sample of 94,000 people. Other companies carry out similar surveys in Australia, India, Japan and Sri Lanka. All
are via personal interview except in Japan.

e ATMS (Asia Target Market Study). Also carried out by AC Nielsen SRG., ATMS is designed to cover the top 10% of
economically active people in the seven AP cities. This is carried out by personal interview.

e PAX (Pan Asia Cross Media Survey). Carried out by AMI, this is a telephone survey of upscale households in seven cities
covering exposure to all media.

s  MAPS (Multi-media Asia Pacific Survey), also being carried out by AMI, will focus on Greater China and then roll out to
other countries. It aims to cover all media against an all adult base with boosters for cable households.

* ABRS (Asian Businessmen Readership Survey). A mail survey of upscale business decision-makers in eight cities sponsored
by publishers and therefore not asking about other media

Around US$7 millien is spent on the national Media Index surveys by publishers and agencies and an estimated US$5 million is
being committed to the four pan-regional studies. Almost all the elements defined for the “perfect” survey will be contained in
one or other of these studies. And the customers will be largely the same companies. If the Media Index surveys could harmonise
their guestionnaires better (methodologies are virtually identical), an expanded ATMS (with similar questionnaire coverage)
could be bolted on to boost the top-end of the universe and the top 1% could be “validated” or in some way merged despite
different daia collection methods, we would have a gold mine in our hands.

Money is clearly not the issue here. US$12 million would do nicely. What makes it impractical are national and media owner
politics and economics. We would also, of course, be giving AC Nielsen SRG a ticket to financial heaven. But this need not be
$0.

The way the UK managed the EML introduction onto the NRS was a model of how to do it. The industry controls the survey
even if one particular part of it is stronger than others. Not a research company and not the publishers. Publication of the results
was carefully prepared and closely managed. In Asia no country except perhaps Australia and New Zealand have managed to
engineer proper industry control of media research and there is certainly no regional body with any authority or even influence.

Television research is closely controlled and manipulated by stations in Hong Kong and Singapore who, as noted above, are also
trying to gain control in Taiwan and Malaysia. The industry bodies in India and the Philippines have proved ineffectval in taking
ownership of the process in their markets. In other countries AC Niglsen (in China Sofres} own and control the data. Print is
entirely in the hands of the research companies.

Concluding Remarks

It's easy to say that everything we have said is obvious. It’s always been like that. What’s new in talking about il. But it really is a
problem. Not only this, but there is a definite trend towards it getting worse, certainly in the Asia region and possibly elsewhere
too.

Today in Asia there are a host of examples of how research is being distorted to enhance the value of survey sponsors rather than
being used to enhance the value of a particular medium.

In television, apart from the attempt to sabotage independently launched peoplemeter services in Taiwan and Malaysia, the Hong
Kong system has sunk into further disrepute as its prime sponsors (the two terrestrial television stations in the territory) first
supressed any audience data attributed to competing cable and satellite stations from the results and, earlier this year, then refused
to publish ratings for the two English-language channels.

17



Session 2.1 Worldwide Readership Symposium 1997

The latter was on rather spurious statistical accuracy grounds; the former was openly anti-competitive. We now get results from
two out of the forty or so channels broadcasting in Hong Kong. Yet all are technically measured. It is not a money issue; the two
stations won’t accept money from their competitors to enhance the service.

In the print medium what would be regarded by the authors as clear methodological progress and, moreover, as a significant
move in the direction of harmonisation on the twelve Media Index surveys carried out by AC Nielsen SRG, is effectively being
biocked by a fear of “upsetting” publisher sponsors of the survey in more than one country. In fact, we all know that many
methodological improvements are piloted confidentially within research companies and then need to be assessed against the
politics of their introduction.

‘The logical result of such a wend is that symposia such as this become side shows which discuss methodological improvements
that can be picked and chosen from depending on the effect they have on the business results of survey sponsors. The theme of
this year’s conference is one I am in agreement with; on the other hand it is already using words like “enhancing the value of the
print media” when most publishers are understandably more focused on their particular titles rather than the medium as a whole.
Yes, research is a sales tool and we mustn’t get too purist for our own good. But perhaps the nightmare scenario is that we will
soon have to re-define our objectives for the next symposium something along the following lines:

“How to maximise the readership levels of our primary sponsors while making it look like progress.”

In many other countries change in favour of agreed best practice is resisted for the same reasons, whether actually piloted in the
field or otherwise. This is what prevents closer harmonisation and methodological improvements, not the sorts of oft-quoted
excuses such as “this market has unique local characteristics™.

References

(1) 1996 total. Zenith Media (July 1997), Advertising Expenditure Forecasts

(2) Harry Henry (ed.) (1983), Readership Research: Montreal 1983. Proceedings of the second International Symposium,
P23

(3) James Rothman (1985) in Harry Henry (ed.), Readership Research: Theory and Practice (Salzburg) pp 145-159

(4) Media, July 1977, pl6

(5) Media International, December 1984, p42

(6) Media International, November 1982

18



